Intervención de la Plataforma en el debate del Estado de la Ciudad en el Ayuntamiento

2017-09-20Publicat per:
1. Bon dia. Gràcies per l’espai que se’ns brinda en aquest debat sobre l’estat de la Ciutat. Ací estem de nou, una vegada més, l’AVV i la Plataforma Salvem el Cabanyal - Canyamelar, per a parlar de la situació del nostre barri. Per a parlar en nom de la ciutadania del Cabanyal - Canyamelar, la veu de la qual volem portar hui ací.

Abans de fer-ho, m’agradaria dir que estem ací, una altra vegada, perquè som organitzacions socials, no partits polítics. Ni hem depés ni depenem de cap. El nostre treball ha sigut, és, i serà arreplegar les demandes socials del barri, i plantejar-les i reivindicar-les davant dels que en cada moment governen la Ciutat. Creiem que en això consisteix la vertadera participació ciutadana.

Per descomptat, aquesta preocupació pel present no significa de cap manera que no sapiguem qui són els responsables i culpables primers de la situació del nostre barri. Com se sol dir, «recordar és fàcil per a qui té memòria, oblidar és difícil per a qui té cor». Nosaltres tenim memòria i tenim cor.

2. En el present el Cabanyal té un problema social, un problema greu de convivència i un problema greu d’identificació amb el seu entorn.

És un problema que uneix tot el barri, vostés ho saben bé. Cases en ruïna –gran part de propietat pública‒, cases sense les condicions mínimes d’habitabilitat, sense manteniment, solars… això pot molestar els veïns més pròxims. Però la venda indiscriminada de droga, l’escàndol continu en el carrer fins a la matinada, la intimidació als veïns, la degradació ambiental… això irradia un malestar que ens afecta a tots: les falles, la Setmana Santa, les societats musicals, els comerciants, el Mercat… a tots.

Totes les associacions del Cabanyal - Canyamelar estan unides en la queixa per la falta d’acció social de l’Ajuntament al barri. El govern municipal encara no ha trobat el moment per a fer-se un passeig per les “zones zero” dels nostres carrers, per a parlar amb les persones que hi viuen, per a preguntar-los pels seus problemes. En la seua última visita van preferir viatjar cap al sud evitant la “Zona 0”, el centre del Conjunt Històric Protegit. Potser és per això que no són conscients de com és de difícil allí la convivència. Potser és per això que un problema social tan greu no s’ha abordat amb l’energia, les idees i la coordinació que requereixen.

Miren el que ens conten unes veïnes que estan en el Grup d’Ajuda Mútua creat específicament per a la “Zona 0”:

“7 de setembre del 2017. Des que vaig tornar de vacances he hagut de cridar totes les nits a la policia. I ja fa tres setmanes. Portem la situació amb resignació, però la meua filla comença l’institut dilluns que ve i no vull pensar què faré davant de la impotència de vore-la desesperada per no poder descansar a les nits i patir l’assetjament que estem patint quasi a totes hores. L’únic consol que em queda, si tot ix com espere, és que no em menjaré el raïm de cap d’any en este mitjà hostil que m’està costant la salut”.

3. Som conscients des del principi que el problema de convivència no és un problema senzill de resoldre. Una comunitat de persones pot contaminar-se amb facilitat, però es cura amb molt d’esforç. No obstant això, també era igual o més complicat evitar que el barri fora enderrocat per l’anterior govern. I es va aconseguir.

Com a organitzacions cíviques arrelades en el territori, des del principi, hem oferit idees i propostes concretes,a més del suport que podem brindar en l’aplicació d’eixes accions i d’altres. Idees per a coordinar les accions de la policia local i els servicis socials, idees perquè autèntics mediadors actuen i facen valdre els drets fonamentals de tots. Sempre ens han dit que les propostes tenien fonament i sentit comú, però no hem vist mai que s’aplicaren.

Continuem disposats a fer-ho. El govern sempre trobarà en els veïns una gran disposició per a col·laborar i treballar pel bé comú. Però si socialment es continua treballant al ritme i amb els resultats actuals, continuarem fent-los arribar les nostres crítiques i mobilitzant la ciutadania.

Gràcies per la seua atenció, A.VV. i Plataforma Salvem El Cabanyal - Canyamelar